علوم اقتصادی - اقتصاد تجارت الکترونیک

امروزه رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته بر اساس صنایع مبتنی بر فناوری‌های نوینی همچون فناوری اطلاعات است. نیاز امروز کشور بر اساس چارچوب اقتصاد مقاومتی، گذر از اقتصاد مبتنی بر نفت و حرکت به سوی رشد و توسعه‌ی سرمایه‌های انسانی و اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان است. بر اساس آمار منتشر شده توسط فوربز پنج نام تجاری اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک، به‌عنوان باارزش‌ترین نام‌های تجاری دنیا، بالغ ‌بر 684 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند. این مبلغ بیش از ده برابر درآمد سالیانه‌ی نفتی ایران است که نشان از اهمیت بالای تجارت الکترونیک به‌عنوان یک مزیت رقابتی دارد. گذار به‌سوی اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات موضوع مورد توافق اندیشمندان توسعه است.

برای حرکت در راستای اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات، می‌بایست به سمت پرورش نیروی متخصص حرکت کرد این مسئله یکی از مهم‌ترین الزامات است که بخش بزرگی از این وظیفه‌ی خطیر بر دوش دانشگاه‌های کشورها قرار دارد. در عصر حاضر، شاهد آن هستیم که مشاغل سنتی جای خود را به مشاغل حوزه تجارت الکترونیک داده‌اند. این دگرگونی نیازمند بازنگری سیستم آموزش عالی بر اساس نیازمندی‌های جدید بازار است. با توجه به اینکه در حوزه تجارت الکترونیک، فرصت‌های شغلی زیادی نهفته است، فارغ‌التحصیلان این حوزه می‌توانند از این فرصت‌های نوظهور بهره‌برداری کنند. این جهت‌گیری می‌تواند زمینه کاهش نرخ بیکاری را به ­عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی–اجتماعی، فراهم نماید. علوم مرتبط با تجارت الکترونیک، جزء جدیدترین حوزه‌های علمی محسوب می‌شوند که کمتر از دو دهه است که هم‌زمان با رشد و توسعه‌ی اینترنت، جای خود را در میان رشته‌های دانشگاهی باز کرده‌اند. کاربردهای سازمانی و فرا سازمانی تجارت الکترونیک باعث شده است تا نیاز به رشته‌ی «علوم اقتصادی گرایش تجارت الکترونیک» در سازمان‌های بخش دولتی و خصوصی بیش‌ازپیش احساس شود تا دستکم بخشی از نیروی متخصص مورد نیاز کشور با تأسیس این رشته تأمین گردد.